Робота практичного психолога
Основною метою діяльності психологічної служби є :
- соціально – психологічне забезпечення процесу реформування освіти на всіх її рівнях;
- здійснення психологічної експертизи, соціально – психологічної корекції, соціальної реабілітації учнівської молоді;
- психологічна просвіта всіх учасників навчально – виховного процесу.
Згідно з основною метою психологічної служби освіти та особливостями школи метою психологічної служби комунального закладу «Інгульське навчально-виховне об’єднання «Загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів» Устинівської районної ради Кіровоградської області» є здійснення психологічного супроводу процесу навчання і виховання учнів та методичної роботи школи. Для її здійснення психологічна служба закладу ставить перед собою такі цілі і задачі:
І. У школі І ступеню (1-4кл.)
Ціль: Створення умов для розвитку пізнавальної мотивації, пізнавальної активності, пізнавальних інтересів, формування уміння вчитися.
Задачі:
1.Психологічний супровід процесу пристосування першокласників до шкільного життя:
а) визначити готовність першокласників до навчання в школі;
б) визначити динаміку процесу адаптації першокласників до школи;
в) провести індивідуальну діагностику для визначення причин труднощів адаптації;
г) провести адаптаційні заняття для учнів перших класів.
2.Обстежити учнів з метою визначення індивідуальних вимог до дитини:
а) визначити психологічний розвиток першокласників;
б) визначити рівень психічних процесів учнів 1 - 4 класів.
3.Здійснювати профілактику дезадаптації учнів під час переходу з початкової до середньої школи з метою виявлення можливої групи ризику дезадаптованих учнів:
а) визначити рівень пізнавальної активності учнів 4-х класів.
4.Вести консультативну роботу.
ІІ. У школі другого ступеню (5-9 кл.)
Ціль: формування класного колективу, створення умов для самопізнання та саморозвитку дитини.
Задачі:
1.Здійснювати психологічний супровід процесу адаптації п’ятикласників до навчання в старшій школі:
а) дослідити міжособистісні відносини п’ятикласників;
б) визначити рівень самооцінки та вимагань учнів п’ятих класів;
в) вивчити мотиви учбової діяльності учнів п’ятих класів;
г) сприяти процесу адаптації учнів 5 класів до навчання у школі ІІ ступеню;
д) відвідувати та робити психологічний аналіз уроків у 5 класах.
2. Здійснювати діагностику особистісних рис та якостей з метою стимулювання розвитку та самовиховання.
3. Вести пошук інтелектуально та творчо обдарованих учнів.
4. Здійснювати психологічну профілактику негативних явищ в учнівському середовищі, формувати здоров`язберігаючу та соціальну компетентності.
5. Продовжити дослідження основних причин низьких досягнень учнів.
6. Здійснювати психологічний супровід профільного навчання.
7. Вести консультативну роботу.
ІІІ. У школі третього ступеню (10-11 кл.)
Ціль: Розвиток соціальної компетентності: (підвищення адаптаційних здібностей, свідоме професійне самовизначення учнів та ін.).
Задачі:
1.Виховувати свідоме ставлення учнів 10-11 класів до свого здоров’я та здоров’я інших людей як найвищої соціальної цінності, формувати засади здорового способу життя, розвивати здоров`язберігаюі компетентності учнів.
2.Здійснювати психологічний супровід процесу професійного визначення старшокласників:
3. Ознайомити учнів 11 класів з методами релаксації з метою підвищення адаптаційних здібностей учнів до умов психологічного стресу.
4. Вести консультаційну роботу з метою надання допомоги у вирішенні проблем минулого, теперішнього, майбутнього.
5. Вести просвітницьку роботу з метою профілактики залучення юнаків до негативних соціальних явищ (насильства, торгівлі людьми).
ІV. У роботі з обдарованими учнями:
Ціль: Створення умов для подальшого розвитку здібностей обдарованих учнів.
Задачі:
1.Виявити обдарованих учнів:
2.Надавати індивідуальні психологічні консультації.
V. У роботі з учнями низького рівня досягнень.
Ціль: встановлення причин низьких навчальних результатів учнів.
Задачі:
1.Робота із молодшими школярами:
а) визначити рівень інтелектуальних здібностей;
б) визначити рівень пам’яті;
в) визначення особливостей уваги та працездатності в умовах школи;
г) визначити стосунки у сім’ї;
д) визначити мотиви учбової діяльності.
2.Робота з учнями ІІ та ІІІ ступенів навчання.
а) визначити рівень інтелектуальних здібностей, пізнавальних процесів;
б) визначити мотиви учбової діяльності;
в) визначити рівень самооцінки та вимагань особистості.
3.Вести консультативну роботу.
VІ. У роботі з підлітками девіантної поведінки.
Ціль: встановлення причин соціального розладу, надання допомоги щодо їх усунення.
Задачі:
1. Здійснювати моніторинг контингенту дітей девіантної поведінки, асоціальних сімей та групи ризику;
2. Проводити психологічну діагностику особистості дітей з девіантною поведінкою.
3. Проводити індивідуальні консультації з метою надання допомоги у подоланні психотравмуючих ситуацій та полегшенню процесу соціалізації учнів.
4. Здійснювати профілактику правопорушень серед неповнолітніх:
а) з’ясовувати мотиви правопорушень;
б) проводити індивідуальні бесіди;
в) здійснити моніторинг адаптації учнів до школи;
5.Здійснювати профілактику суіцидної поведінки, забезпечувати інформацією стенди «Життя без насильства».
6.Підтримувати зв’язки із соціальними організаціями.
VІІ. У роботі з педагогічними працівниками школи
Ціль: допомогти членам педагогічного колективу оволодіти компетентнісним підходом, допомогти педагогам в організації навчально-виховної роботи, психологічна підтримка вчителів.
Задачі:
1.Вести просвітницьку роботу з метою підвищення рівня знань вчителів в галузі психології.
2.Вести консультативну роботу з метою психологічної підтримки вчителя.
3.Надати рекомендації щодо роботи із класними колективами та окремими учнями за даними психологічної діагностики.
4.Надати рекомендації вчителям щодо удосконалення навчання обдарованих учнів.
5.Допомагати у формуванні ключових компетентностей вчителів.
VІІІ. У роботі з батьками
Ціль: надання допомоги при виникненні проблем у розвитку, навчанні, вихованні та соціальної дезадаптації дітей.
Задачі:
1.Провести психолого-педагогічні практикуми для батьків з проблемних питань.
2.Вести консультативну роботу.
3.Виступати на батьківських зборах.
4.Створити стенд «Батьки повинні знати» з метою заочного спілкування з батьками та профілактики негативних явищ у сім’ї.
ІХ. Підвищення власної кваліфікації, методична робота
Ціль: удосконалення професійних навичок як спеціаліста у галузі психології.
Задачі:
1.Тема самоосвіти: «Профілактика проявів насильства в учнівському середовищі».
2.Приймати участь у роботі районних, міських і обласних семінарах, конференціях, тренінгах, практикумах практичних психологів.